Τις μεγάλες αλλαγές με τις οποίες φιλοδοξεί να ανασχεδιάσει τον χάρτη της εκπαίδευσης στη χώρα μας, ξεκινώντας από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο με τη σταδιακή μετατροπή του σημερινού «αναχρονιστικού» στο νέο «ψηφιακό σχολείο», παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου αναφέρει σε δημοσίευμά της Ελευθεροτυπία (5/3/2010).
Το σχέδιο δράσης για το νέο σχολείο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης περιλαμβάνει άμεσες παρεμβάσεις, που περιλαμβάνουν μείωση της ύλης, διεύρυνση του υποχρεωτικού ωραρίου, τροποποίηση του προγράμματος με έμφαση στις νέες τεχνολογίες και επικέντρωση στην ελληνική γλώσσα και στα μαθηματικά, καθώς και στις ξένες γλώσσες. Στόχος η δημιουργία του νέου σχολείου, το οποίο είναι καταρχήν ολοήμερο -εξ ου και η πιλοτική λειτουργία 100 σχολείων από Σεπτέμβρη- και πολύ σύγχρονο, δηλαδή ψηφιακό, δηλαδή «χωρίς... τοίχους». Με πίνακα διαδραστικό, με βιβλίο ηλεκτρονικό, εκπαιδευτικό υλικό ψηφιακό, με προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή για κάθε μαθητή και φιλοδοξίες τέτοιες που θα το θέλουν ακόμα πράσινο, ανοιχτό στην κοινωνία, με τον μαθητή στο επίκεντρο, τον εκπαιδευτικό πρωταγωνιστή, την τσάντα να μένει στο σχολείο και την παιδεία να παρέχεται «δημόσια, δωρεάν και υψηλής ποιότητας για όλους».
«Παραμένει προτεραιότητα στον προϋπολογισμό», διαβεβαίωσε η κ. Διαμαντοπούλου για τις προϋποθέσεις υλοποίησης του φιλόδοξου αυτού σχεδιασμού, ο οποίος περιλαμβάνει και τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης, ορισμένες από τις οποίες ανακοίνωσε χθες, θέτοντας ως ορίζοντα το 2013, έτος κατά το οποίο θα ολοκληρωθεί η διαδικασία αλλαγής των αναλυτικών προγραμμάτων, που θα σηματοδοτήσει και την αλλαγή στο εξεταστικό.
«Είναι η ώρα να αφήσουμε πίσω τον συντηρητισμό, κάθε συντεχνιακή αντίληψη, κάθε νοοτροπία που λέει 'έτσι μάθαμε, έτσι θα συνεχίσουμε, έτσι θα είμαστε'», δήλωσε ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, χαρακτηρίζοντας το σχέδιο καινοτόμο και απαραίτητο για την ανάπτυξη της χώρας μας.
Βασικά σημεία του σχεδίου, το οποίο θα επιδιωχθεί να κατατεθεί και ως σχέδιο νόμου μέχρι το τέλος του μηνός, είναι:
Λειτουργία του νέου σχολείου
1. Πρόσβαση στο Διαδίκτυο και αναβάθμιση σχολικών υποδομών και δικτύων που θα περιλαμβάνουν διαδραστικούς πίνακες και δίκτυα υπολογιστών σε κάθε σχολείο. Αμεσα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και πιλοτικά της πρωτοβάθμιας. Στόχος η σταδιακή αναβάθμιση από το 2010 της ευρυζωνικότητας σε 24 Mbps για όλα τα σχολεία και μέχρι το τέλος του έτους η ένταξη 1.350 σχολείων στο δίκτυο Οπτικών Ινών.
2. Πύλη πληροφόρησης και πύλη ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για τις διοικητικές υπηρεσίες του υπουργείου και των περιφερειακών μονάδων.
3. Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογίες από τον Σεπτέμβριο του 2010.
4. Ψηφιοποίηση εκπαιδευτικού υλικού. Ανάπτυξη ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών περιβαλλόντων με τη μορφή μιας ενιαίας ψηφιακής εκπαιδευτικής βιβλιοθήκης. Ολα τα υπάρχοντα σχολικά βιβλία, σχέδια μαθημάτων για τους εκπαιδευτικούς και ψηφιακές εκπαιδευτικές εφαρμογές για τους μαθητές για κάθε μάθημα, σε κάθε τάξη στο γυμνάσιο και το λύκειο αλλά και στο δημοτικό ψηφιοποιούνται. Δυνατότητα πρόσβασης στο ψηφιοποιημένο εκπαιδευτικό υλικό από το σχολείο και από το σπίτι, ώστε οι μαθητές να μελετούν, να εκπονούν και να παραδίδουν τις εργασίες τους ηλεκτρονικά. Στόχος, με αρχή από το 2010, να υπάρξει η δυνατότητα πρόσβασης σε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό που θα αναρτάται σταδιακά και θα καλύπτει το σύνολο των τάξεων του γυμνασίου και λυκείου. Προβλέπεται και η σταδιακή ένταξη του υλικού για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στόχος η χρήση εναλλακτικών μέσων και πιλοτική χρήση του e-book.
5. Νέα προγράμματα σπουδών σε όλες τις βαθμίδες. Διαμόρφωση νέου προγράμματος σπουδών με βάση:
- τη μείωση της διδακτέας ύλης
- ολοκλήρωση της διαδικασίας μάθησης, ειδικά στις μικρές τάξεις, μέσα στο σχολείο.
Για το νηπιαγωγείο, το δημοτικό και το γυμνάσιο θα αναπτυχθούν μέχρι τον Ιούνιο του 2011. Πειραματική εφαρμογή τη χρονιά 2011-2012 σε περιορισμένο αριθμό σχολείων και γενίκευση εφαρμογής κατά το 2012-2013. (Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα νέα προγράμματα σπουδών, έξι μήνες πριν από την πιλοτική εφαρμογή των προγραμμάτων).
6. Νέες διδακτικές μέθοδοι με διαθεματική προσέγγιση, διδασκαλία σε ομάδες, νέες τεχνολογίες κ.ά. Στόχος, τέλος στην αποστήθιση.
7. Αξιολόγηση και εποπτεία. Προώθηση της αριστείας. Θεσμοθέτηση της ανάδειξης των 100 καινοτόμων σχολείων και εκπαιδευτικών κάθε χρόνο.
8. Αλλαγές στο λύκειο
Αναδιοργάνωση των δύο τελευταίων τάξεων του λυκείου.
- με μείωση του αριθμού μαθημάτων
- δύο κύκλους μαθημάτων (υποχρεωτικών-επιλογής).
Αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής:
- μέσω πανελλαδικών εξετάσεων
- με θέματα που θα επιλέγονται από τράπεζα θεμάτων
- ρόλος των πανεπιστημίων-ΤΕΙ
- περιορισμός επιστημονικών πεδίων
Εκπαιδευτικός
1. Καθιέρωση Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Κατάρτισης.
Η παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας παρέχεται: α) κατά τη διάρκεια των σπουδών και εντάσσεται στο Πρόγραμμα των Τμημάτων με τη μορφή «Ειδικού Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής», β) μετά την αποφοίτηση και με βάση όρους και προϋποθέσεις που τίθενται από το υπουργείο Παιδείας σε συνεννόηση με τα ανώτατα ιδρύματα.
2. Αμεση δρομολόγηση επιμόρφωσης εκπαιδευτικών με στόχο να ολοκληρωθεί σε μια τριετία
Διάρκεια προγραμμάτων 200 ώρες (50 ώρες κατά πρόσωπο και 150 εξ αποστάσεως).
3. Νέος, ενιαίος τρόπος επιλογής και πρόσληψης εκπαιδευτικών. Στόχος, ο εξορθολογισμός με βάση τις πραγματικές ανάγκες και εμπέδωση της αξιοκρατίας. Προβλέπεται μεταβατική περίοδος.
Η εισαγωγή στο εκπαιδευτικό σύστημα προβλέπεται:
- Με βάση τα κενά των σχολικών μονάδων.
- Επειτα από επιτυχείς εξετάσεις στο ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών που θα διαθέτουν Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης.
- Με πρόσληψη από το ΥΠΕΠΘ σε επίπεδο Δ/νσης Εκπ/σης, με βάση την επιτυχία στο ΑΣΕΠ, συνυπολογιζομένης της προϋπηρεσίας και των μεταπτυχιακών σπουδών.
4. Μετάθεση μόνον σε πραγματικά οργανικά κενά. Ενεργοποίηση (και ευθύνη) των Διευθύνσεων σε επίπεδο νομού για την αποτύπωση των πραγματικών αναγκών, επανακατάταξη των δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων στις οποίες οι εκπαιδευτικοί θα έχουν υψηλή μοριοδότηση.
5. Αποσπάσεις υπό τον κανόνα «Κανένας εκπαιδευτικός δεν θα μετακινείται εάν δεν υπάρχει ο αντικαταστάτης του», ενώ για τις αποσπάσεις σε υπηρεσίες και φορείς του ΥΠΕΠΘ, οι θέσεις θα προκηρύσσονται αμέσως μετά τις μεταθέσεις.
6. Ενεργοποίηση του θεσμού του «δόκιμου εκπαιδευτικού».
Ο εκπαιδευτικός θα διορίζεται ως δόκιμος με διετή θητεία και θα μονιμοποιείται έπειτα από αξιολόγηση. Η αξιολόγηση μπορεί να καταλήξει:
α) Σε πρόταση μονιμοποίησης.
β) Σε πρόταση μετάταξής του σε άλλη υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας.
7. Καθιέρωση αξιοκρατικού συστήματος επιλογής στελεχών διοίκησης στην εκπαίδευση.
Στόχος, η διασφάλιση ισότιμης πρόσβασης των εκπαιδευτικών στη διαδικασία επιλογής, καθώς και η διεύρυνση της βάσης των υποψηφίων. Καθίσταται υποχρεωτική η επιμόρφωση σε θέματα διοίκησης της Εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης. Προϋπόθεση επιλογής θα είναι η συμμετοχή σε προγράμματα αυτο-αξιολόγησης και αξιολόγησης σε δεύτερη φάση.
8. Θέσπιση Αυτο-αξιολόγησης/Αξιολόγησης της σχολικής μονάδας.
Αφορά τομείς που σχετίζονται με:
- Τους πόρους της σχολικής μονάδας (υλικοτεχνική υποδομή, οικονομικοί πόροι, ανθρώπινο δυναμικό).
- Τη διοίκηση της σχολ. μονάδας (συντονισμός σχολικής ζωής, διαμόρφωση-εφαρμογή σχολικού προγράμματος, αξιοποίηση μέσων και πόρων).
- Την υλοποίηση του προγράμματος χωρίς απώλεια διδακτικών ωρών.
- Το κλίμα και τις σχέσεις μεταξύ των παραγόντων της εκπαιδευτικής κοινότητας.
- Το συνολικό πρόγραμμα κοινωνικής, πολιτιστικής, περιβαλλοντικής δράσης του σχολείου.
- Τις εκπαιδευτικές διαδικασίες και τις καινοτόμες δράσεις του σχολείου σε όλους τους τομείς.
- Τα αποτελέσματα (φοίτηση, επίδοση, ατομική-κοινωνική ανάπτυξη μαθητών).
Αλλες αλλαγές-παρεμβάσεις
1. Νέο τεχνολογικό σχολείο.
- Δημιουργία του «Τεχνολογικού Λυκείου» (ενσωματώνει τα ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ).
- Διασφάλιση εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση.
- Λειτουργία Πειραματικών Τεχνολογικών Λυκείων.
2. Ξενόγλωσση εκπαίδευση με πιστοποίηση.
- Νέο ενιαίο πρόγραμμα σπουδών για όλες τις γλώσσες.
- Πιλοτικό πρόγραμμα σε 60 Δημοτικά και 30 Γυμνάσια της χώρας. Στόχος η αποφοίτηση από το Δημοτικό να συνδέεται με την πιστοποίηση Α2 ή Β1 και από το Γυμνάσιο με πιστοποίηση Β2.
3. Δημιουργία Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας με στόχο την κοινωνική ισότητα και άμβλυνση διαφορών στα εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Πιλοτική εφαρμογή σε σχολεία 3 περιοχών το 2010-2011.
4. Νέο θεσμικό πλαίσιο για την Ειδική Αγωγή.
- Δημιουργία Αριθμού Μητρώου Μαθητή.
- Ψηφιακή αναβάθμιση υποδομών σε όλα τα σχολεία ειδικής αγωγής μέχρι το 2013 και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών από το 2010.
Παρασκευή 5 Μαρτίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου