Ο ΚΑΙΡΟΣ ΣΤΟ ΧΑΡΤΟΥΜ

Δευτέρα 8 Μαρτίου 2010

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΜΕ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟ 2015

Εισαγωγικές εξετάσεις, 2015. «Οι μαθητές που τη χρονιά αυτή θα φοιτούν στη Γ' λυκείου θα δώσουν εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο με θέματα που θα επιλεγούν από τράπεζα θεμάτων η οποία στο μεταξύ θα έχει δημιουργηθεί. Σημαντικό λόγο στο νέο σύστημα πρόσβασης θα έχουν επίσης ΑΕΙ και ΤΕΙ, θεσπίζοντας τις ελάχιστες βαθμολογίες που πρέπει να έχουν οι υποψήφιοι στα μαθήματα βαρύτητας, ανά σχολή» αναφέρει η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου σε συνέντευξή της στην Ελευθεροτυπία (7/3/2010).
Εάν μάλιστα το υπουργείο Παιδείας κερδίσει το στοίχημα και τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα των αλλαγών, τότε οι μαθητές γυμνασίου και λυκείου θα βρεθούν από την προσεχή σχολική χρονιά σε ένα πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα σχολείο: κομπιούτερ στο θρανίο τους, ψηφιοποιημένο βιβλίο στη οθόνη τους, διαδραστικός πίνακας απέναντι κι ένας εκπαιδευτικός απολύτως εξοικειωμένος με τις νέες τεχνολογίες.
Οι αλλαγές που παρουσιάστηκαν την Πέμπτη στο υπουργικό συμβούλιο ξεκινούν από τη βάση της εκπαιδευτικής πυραμίδας, το νηπιαγωγείο, και φτάνουν μέχρι το λύκειο. Εχουν στο επίκεντρο την αναβάθμιση του μαθητή, που συνδέεται απολύτως με αυτή του εκπαιδευτικού, αφού αυτός είναι το κλειδί για να δρομολογηθούν και να αποδώσουν τα πάντα.
Αξιολογούμε τις πιο σημαντικές αλλαγές:
Οι εξετάσεις του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς θα δίνουν από εδώ και στο εξής μεγαλύτερο βάρος στο παιδαγωγικό σκέλος.
Οι επιτυχόντες μία φορά στο ΑΣΕΠ θα κατοχυρώνουν για εύλογο χρονικό διάστημα δικαίωμα διορισμού.
Οι υφιστάμενοι πίνακες διορισμού (60-40) καταργούνται και γίνονται πλέον ενιαίοι. Από αυτούς θα διορίζονται όλοι κατά σειρά.
Τα σεμινάρια επιμόρφωσης για τις νέες παιδαγωγικές μεθόδους θα καταλήγουν μέσα από μια μορφή εξετάσεων σε πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας, που καθίσταται πλέον υποχρεωτικό για όλους τους εκπαιδευτικούς.
Νέα προγράμματα σπουδών, νέες διδακτικές μέθοδοι, πιστοποίηση στις ξένες γλώσσες και στους υπολογιστές, ενίσχυση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου, αξιολόγηση σχολικών μονάδων.
Η συνέντευξη με την υφυπουργό Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου έχει ως εξής:
* Ποιοι είναι οι στόχοι του νέου σχολείου;
- Να αποκτήσει ο μαθητής κριτική σκέψη, να μπορεί να συνθέτει, να ανακαλύπτει πράγματα και φυσικές καταστάσεις, να ερευνά. Θέλουμε ένα μαθητή ενεργό, να ξέρει ξένες γλώσσες και υπολογιστές και βεβαίως να επικοινωνεί καλά στην ελληνική γλώσσα. Να μαθαίνει, όχι παπαγαλίζοντας, αλλά να μαθαίνει να αναζητά τη γνώση μέσα από το εκπαιδευτικό παιχνίδι, την ομαδική ή την ατομική άσκηση με νέες παιδαγωγικές μεθόδους.
* Νέες τεχνολογίες στην τάξη;
- Αλλάζει όλη η μορφή του σχολείου που ξέραμε και δημιουργούμε το ψηφιακό σχολείο. Ξεκινάμε αμέσως με το να κάνουμε τα σχολεία ευρυζωνικά, να υπάρχει δηλαδή Ιντερνετ σε κάθε τάξη, να έχουμε εκπαιδευτικά λογισμικά και βάσεις δεδομένων στην υπηρεσία μαθητών και καθηγητών. Σε λίγο χρόνο, που θα υπάρχουν πρότυπες ψηφιοποιημένες διδασκαλίες μαθημάτων, καταλαβαίνει κανείς τι ανατροπές θα φέρει αυτό. Θέλουμε να μην έχουμε πια μαθητές που δεν κατάλαβαν το μάθημα ή δεν τους το εξήγησε καλά ο καθηγητής.
* Πόσος χρόνος απαιτείται για να ετοιμαστούν όλα αυτά;
- Στόχος μας είναι μέσα σε έναν χρόνο να είναι έτοιμα. Χρειάζεται πολλή και καλή δουλειά, αλλά, όταν φτιαχτεί αυτή η ψηφιακή τράπεζα διδακτικού υλικού και τροφοδοτείται, θα είναι μια αστείρευτη πηγή γνώσης.
* Θα αντικαταστήσει την παράδοση του μαθήματος;
- Οχι. Θα τη συμπληρώσει και θα την ενισχύσει. Τίποτα όμως δεν αντικαθιστά την τάξη και την απευθείας σχέση εκπαιδευτικού και μαθητή. Θα είναι ένα εργαλείο πρώτα του δασκάλου, στο οποίο θα έχει πρόσβαση ο μαθητής. Μαζί με άλλα μέτρα μπορεί να χτυπήσει και την παραπαιδεία ώστε να ελαφρύνουμε την αγωνία και το άγχος των γονιών.
* Πού θα απευθύνεται;
- Αρχικά στο γυμνάσιο και στο λύκειο.
* Οταν λέμε ψηφιακή τάξη, τι θα περιλαμβάνει σε έμψυχο και άψυχο υλικό;
- Την αναβάθμιση της υποδομής, των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών και την ευρυζωνική πρόσβαση.
* Δώστε μας μια εικόνα.
- Θα έχουμε διαδραστικούς πίνακες στην τάξη, οπότε ο καθηγητής γράφει και την ίδια στιγμή ο μαθητής το βλέπει στον υπολογιστή του και μπορεί να δίνει λύση ή να απαντά. Το ίδιο και ο καθηγητής, αντιστρόφως.
* Πότε θα συμβεί χρονικά;
- Δουλεύουμε εντατικά έτσι ώστε μέσα στους πρώτους μήνες της νέας σχολικής χρονιάς να έχουν πάει οι διαδραστικοί πίνακες σε όλα τα γυμνάσια και λύκεια της χώρας, ενώ ταυτόχρονα προχωρούμε στην ψηφιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού.
* Τα υπάρχοντα βιβλία θα ψηφιοποιηθούν;
- Ψηφιοποιούνται ήδη και πολλά από αυτά θα είναι έτοιμα τον Σεπτέμβριο. Αρα έχουμε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, διαδραστικούς πίνακες, τις υποδομές δηλαδή, τη δυνατότητα των σχολείων να έχουν πρόσβαση και στο Ιντερνετ.
* Και ατομικό κομπιούτερ για κάθε μαθητή;
- Από τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουμε με έναν κομπιούτερ ανά 3-4 μαθητές και μετά θα πάμε σε ατομικό.
* Αυτά όλα προϋποθέτουν ειδικές γνώσεις των εκπαιδευτικών. Πότε θα τις αποκτήσουν;
- Ολοι οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα παρακολουθήσουν τη σχετική επιμόρφωση μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2010.
* Φτιάχνετε νέο πρόγραμμα σπουδών. Τι αλλάζετε;
- Τα αλλάζουμε όλα και κυρίως τη φιλοσοφία των προγραμμάτων σπουδών. Δεν βάζουμε λίγο παραπάνω Γλώσσα ή Μαθηματικά, διαιωνίζοντας την επικέντρωση σε όλο και περισσότερη ύλη που ο καθηγητής θα «βγάλει» και ο μαθητής θα αποστηθίσει. Τα νέα προγράμματα σπουδών είναι πιο απαιτητικά σε μαθησιακούς στόχους αλλά πιο ευέλικτα και διαθεματικά. Θα μπορεί δηλαδή ο εκπαιδευτικός να αυτενεργεί περισσότερο. Του δίνεται περισσότερη ελευθερία στη δουλειά για να φτάσει στους στόχους και στα μαθησιακά προγράμματα που θέλει.
* Τι καινούριο εισάγουν τα νέα προγράμματα;
- Απαλείφεται το φαινόμενο που παρατηρείται σήμερα να διδάσκονται τα παιδιά κάτι και μετά από δύο τάξεις να το ξαναδιδάσκονται. Θα είναι έτσι φτιαγμένα ώστε να ενθαρρύνουν τους μαθητές, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του καθενός. Θα μπορούν οι μέθοδοι να ανταποκρίνονται στις διαφορετικές ταχύτητες που υπάρχουν συνήθως μέσα στην τάξη.
* Πώς επιτυγχάνεται αυτό;
- Οχι βέβαια με τη μετωπική διδασκαλία, που λέει ο δάσκαλος το μάθημα κι απαντούν τα παιδιά. Επιτυγχάνεται όταν χωρίζονται σε μικρές ομάδες και ο δάσκαλος τους καθοδηγεί ανάλογα με τις ανάγκες τους. Αυτό του λύνει τα χέρια και μπορεί να παρέμβει πιο ενεργά ώστε το μάθημα να γίνει και γι' αυτόν πιο δημιουργικό, και για τα παιδιά πιο αποτελεσματικό.
* Πότε θα είναι έτοιμα τα νέα προγράμματα;
- Ο στόχος μας είναι να τα έχουμε όλα μέχρι τον Ιούνιο του 2011 σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο μέχρι την Γ' λυκείου. Ετσι ώστε το 2011-2012 να ξεκινήσουν πιλοτικά για μια χρονιά σε έναν αριθμό νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων κι από το 2013 να μπουν σε όλα τα σχολεία.
* Θα γίνουν αλλαγές και στο μελλοντικό ΑΣΕΠ;
- Ακολουθεί κι αυτό τη φιλοσοφία του νέου σχολείου, θα αυξηθεί το παιδαγωγικό μέρος στις εξετάσεις και θα μειωθεί το κομμάτι της γνώσης. Ισως να υπάρξει κι ένα κομμάτι καθαρά ψυχομετρικό. Οι εκπαιδευτικοί είναι πάνω απ' όλα λειτουργοί με αποστολή, όχι απλοί δημόσιοι υπάλληλοι.
* Επιτυχόντες ναι, διοριστέοι όχι. Γιατί;
- Θα το καταργήσουμε. Είναι άδικο αυτό που ισχύει σήμερα. Οταν περάσει κάποιος το ΑΣΕΠ πρέπει να κατοχυρώνει για ένα εύλογο διάστημα δικαίωμα διορισμού. Πρέπει βέβαια με κάποιον τρόπο να μένει ενεργός στην εκπαίδευση, είτε ως ωρομίσθιος, είτε στην ιδιωτική, είτε στη δημόσια εκπαίδευση.
* Πώς θα γίνει αυτό;
- Θα αλλάξουμε τη συγκρότηση των πινάκων μόλις παρέλθει το σύντομο μεταβατικό διάστημα που θα θεσμοθετήσουμε. Οι πίνακες θα είναι ενιαίοι, δεν θα υπάρχει 60-40 κι από αυτούς θα διορίζονται όλοι κατά σειρά.
* Μήπως φτιάξουμε έτσι μια άλλου είδους επετηρίδα;
- Οχι. Θα βάλουμε ένα όριο, 5 ή 10 χρόνια, και στο διάστημα αυτό θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να έχει εργαστεί σε σχολείο και βεβαίως όλη η προϋπηρεσία του, ακόμη και η μία ώρα, θα προσμετρείται.
* Μετά τις περικοπές κατά 200.000 ευρώ στο κονδύλι του ΥΠΕΠΘ, πώς θα προχωρήσετε τις μεταρρυθμίσεις;
- Για τη δεδομένη οικονομική συγκυρία ο προϋπολογισμός του υπουργείου είναι, σε σχέση με πέρσι, αυξημένος, παρά τις περικοπές. Το νέο σχολείο συνοδεύεται από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εφαρμογής και πόρους χρηματοδότησης, ενώ προϋποθέτει αξιοποίηση του εκπαιδευτικού μας δυναμικού με δραστικό περιορισμό των αποσπάσεων και άρα την απελευθέρωση σημαντικού δυναμικού που σήμερα είναι εκτός τάξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου