Όλος ο διάλογος στη Βουλή (από την ιστοσελίδα της Βουλής):
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ευχαριστούμε τον κ. Στρατάκη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στη συζήτηση των
ΑΝΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Ξεκινούμε με τις αναφορές και ερωτήσεις του Πρώτου Κύκλου.
Πρώτη είναι η με αριθμό 8472/8-4-2010 Ερώτηση της Βουλευτού της Νέας Δημοκρατίας κυρίας Ελισσάβετ Βόζεμπεργκ προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με την ενίσχυση των ελληνόγλωσσων σχολείων της αλλοδαπής.
Συγκεκριμένα η ερώτηση της κ. Βόζεμπεργκ έχει ως εξής:
«Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στις χώρες της αλλοδαπής με έντονη παρουσία της ελληνικής ομογένειας επιτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο και συμβάλλει καθοριστικά στην διατήρηση των δεσμών των ομογενών μας με τη μητέρα πατρίδα.
Όμως η Υφυπουργός Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κα. Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου σε πρόσφατη ομιλία της διατύπωσε την άποψη ότι τα ελληνόγλωσσα σχολεία δεν έχουν επιτύχει στο έργο τους, προτείνοντας τη σταδιακή μετεξέλιξή τους σε δίγλωσσα
Οι ανωτέρω θέσεις της κας Υφυπουργού προκάλεσαν τις εύλογες και δικαιολογημένες αντιδράσεις εκπροσώπων της ελληνικής ομογένειας, η οποία αγωνίζεται με σθένος επί σειρά ετών για τη διατήρηση και την αναβάθμιση των ελληνόγλωσσων σχολείων.
Επειδή η ενίσχυση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης συνδέεται άρρηκτα με τη διατήρηση του πολιτισμού μας και την ενδυνάμωση των σχέσεων της ομογένειας με τη μητέρα πατρίδα,
Επειδή η ομογένειά μας αποτελεί ένα εθνικό κεφάλαιο ύψιστης σημασίας για τη χώρα μας,
Κατόπιν των ανωτέρω, Ερωτάσθε κα Υπουργέ:
Τι προτίθεσθε να πράξετε για την ενίσχυση και την έμπρακτη υποστήριξη των ελληνόγλωσσων σχολείων της αλλοδαπής;»
Στην ερώτηση της κ. Βόζεμπεργκ θα απαντήσει η Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κ. Άννα Διαμαντοπούλου.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Είναι σαφές ότι το κεντρικό στοιχείο πολιτικής που αφορά την ομογένεια είναι η εκπαίδευση. Η πολιτική γύρω από την ελληνική γλώσσα είναι σήμερα μια εξαιρετικά σημαντική προτεραιότητα και γι’ αυτό θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι πολύ γρήγορα, την Πέμπτη, θα ανακοινωθεί με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας μια συνολική πρωτοβουλία που αφορά ένα σύνολο δράσεων που ξεκινούν από την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα σχολεία στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, από το θέμα του συντονισμού και της υποστήριξης όλων των εδρών του εξωτερικού που έχουν θέματα ελληνικής γνώσης και πολιτισμού, από την υποστήριξη της ελληνικής γλώσσας σε θέματα που έχουν σχέση με το διαδίκτυο και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ζητήματα που αφορούν τη μεταφραστική και την διερμηνεία, αλλά και βεβαίως το πολύ σοβαρό θέμα της ελληνομάθειας σε όλα τα σημεία του κόσμου με το πιστοποιητικό ελληνομάθειας και τις ειδικές δράσεις που αφορούν την υποστήριξη της γλώσσας με την εξ αποστάσεως και τη υποστήριξη του διαδικτύου.
Αυτό είναι μια πολύ μεγάλη πρωτοβουλία που θα καταλήξει σε συγκεκριμένες πολιτικές με διαβούλευση στο διαδίκτυο και με τη συμμετοχή ελλήνων επιστημόνων από όλα τα σημεία του πλανήτη.
Αυτό, λοιπόν, ως κεντρική ιδέα για το πόσο σημαντική είναι η πρωτοβουλία και η επένδυση γύρω από την ελληνική γλώσσα.
Το δεύτερο στοιχείο, είναι ότι κύριο συστατικό της πολιτικής για τη γλώσσα είναι βεβαίως, τα σχολεία του αποδήμου. Τα σχολεία του αποδήμου έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά από χώρα σε χώρα και είναι τα σχολεία που έχουν το αμιγώς ελληνικό ωράριο και το αναλυτικό ελληνικό πρόγραμμα, είναι τα απογευματινά σχολεία της ελληνικής γλώσσας, είναι διαφόρων ειδών προσεγγίσεις που εξαρτώνται από χώρα σε χώρα.
Θέλω να σας υπενθυμίσω, κυρία Βόζεμπεργκ, εκτός από την αναφορά που κάνετε για το τι είπε η κυρία Χριστοφιλοπούλου στη Βουλή, ότι στη συζήτηση που έγινε επίσης στη Βουλή, στην ειδική μόνιμη Επιτροπή Ελληνισμού και Διασποράς, ο τότε Υπουργός κ. Ταλιαδούρος, μίλησε για το ότι υπάρχει ανάγκη το καθεστώς των αμιγών σχολείων στο εξωτερικό που λειτουργούν με βάση το Ελληνικό Αναλυτικό Ωρολόγιο Πρόγραμμα, οι μονάδες δήλωσης εκπαίδευσης πρέπει να επανεξεταστούν ως προς τη λειτουργικότητά τους και να προταθεί ένα άλλο μοντέλο ώστε οι μαθητές να αξιοποιούν τις εκπαιδευτικές παροχές του συστήματος, στο οποίο βρίσκονται.
Ο στόχος μας, λοιπόν, είναι η επένδυση να είναι στη γλώσσα, στην ιστορία και στον πολιτισμό. Αυτά να είναι τα κεντρικά στοιχεία γύρω από τα οποία θα αναπτύσσεται όλο το εκπαιδευτικό κομμάτι της ομογένειας, να προχωρήσουμε σε μία αναδιάρθρωση του ομογενειακού εκπαιδευτικού συστήματος και προς τούτο θα οργανωθεί μετά από προσυνέδρια και συναντήσεις με την ομογένεια και θα παρουσιαστεί το συνολικό θεσμικό πλαίσιο τον Οκτώβρη του 2010.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Η Βουλευτής, κυρία Βόζεμπεργκ έχει το λόγο, να υποστηρίξει την ερώτησή της.
Ορίστε, κυρία Βόζεμπεργκ.
ΕΛΙΖΑ ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, γνωρίζετε ότι υπέβαλα την ερώτηση με τη μορφή της κοινοβουλευτικής ερώτησης στις αρχές Απριλίου, της οποίας δεν ετύχαμε απαντήσεως, γι΄ αυτό και επανήλθε ως επίκαιρη ερώτηση τώρα.
Ο στόχος της ερωτήσεως βεβαίως, δεν είχε να κριτικάρει την άποψη της Υφυπουργού της κυρίας Χριστοφιλοπούλου, που διατυπώθηκε ρητά στην ειδική επιτροπή Ελληνισμού και Διασποράς, αλλά ήταν η διαμαρτυρία του συλλόγου των εκπαιδευτικών σχολών της αλλοδαπής και τούτο διότι η άποψη αυτή, της κυρίας Χριστοφιλοπούλου επιβεβαιώθηκε πρόσφατα με απόφαση, πριν λίγες ημέρες από τη Διεύθυνση Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, όπως γνωρίζετε, με απόφασή σας δηλαδή, να μη διεξαχθούν φέτος οι εξετάσεις γλωσσομάθειας για τις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών στο εξωτερικό, για το σχολικό έτος 2010 και 2011, σε συνδυασμό μάλιστα και με την προγενέστερη στις αρχές Μαΐου απόφασής σας να διακόψετε την πληρωμή των δύο χιλιάδων περίπου αποσπασμένων εκπαιδευτικών μας στην αλλοδαπή. Γεγονός, το οποίο σημαίνει ότι οι άνθρωποι αυτοί εφόσον δεν αμειφτούν θα πρέπει είτε να αμειφτούν από τα τοπικά σχολεία, κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ δύσκολο γιατί οι αμοιβές έχουν το στοιχείο μίας επιδοματικής πολιτικής, είτε να επιστρέψουν στον τόπο μας.
Η αγωνία μας, την οποία πιστεύω ότι και το Υπουργείο συμμερίζεται, εγώ προσωπικά και εμείς ως Νέα Δημοκρατία δεν αμφισβητούμε και αυτό το οποίο επισημάνατε, δια στόματος κυρίου Ταλιαδούρου, τότε, και δια στόματος δικού σας ότι αναμφισβήτητα το σύστημα θέλει μία βελτίωση και μία επανεξέταση. Σε καμία περίπτωση, όμως, η κυβερνητική πολιτική, η οποία έχει να κάνει με περικοπή δαπανών, σε ό,τι αφορά και στην εκπαίδευση, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να έχει αποδέκτη τον απόδημο ελληνισμό.
Γνωρίζετε πολύ καλά, κυρία Υπουργέ, ότι η εκμάθηση της Ελληνικής γλώσσας σε παιδιά που είναι πρώτης, δεύτερης, τρίτης γενιάς, που στο σπίτι τους ακόμη μπορεί να μη γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα και πρέπει να την μάθουν στο σχολείο και επιθυμούν ιδιαίτερα στα ελληνόγλωσσα σχολεία, καθώς, επίσης, και αλλοδαπών οι οποίοι επιθυμούν να εκπαιδευτούν στην ελληνική γλώσσα, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τον τόπο μας, σε συνδυασμό μάλιστα και με την πολιτική που ασκεί κάθε κυβέρνηση στον τόπο μας, σχετικά με την υπογεννητικότητα και το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα μας στον τομέα αυτό.
Επιπρόσθετα, επειδή η ελληνική γλώσσα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις παραδόσεις της χώρας μας, με τη γνώση της ιστορίας, με τις ρίζες μας και κυρίως με την προσφορά του απόδημου ελληνισμού, ιδιαίτερα όταν η χώρα μας διανύει πολύ δύσκολες στιγμές, είτε σε οικονομικό, είτε σε διεθνές διαφορετικό επίπεδο, η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας είναι κυρίαρχο και σημαντικό.
Πιστεύουμε, λοιπόν, με την ερώτησή μας, ότι μπορεί το Υπουργείο να προβεί σε δεύτερες σκέψεις σχετικά με τις αποσπάσεις των ελληνόγλωσσων καθηγητών, δηλαδή των καθηγητών οι οποίοι αποσπασμένοι θα διδάξουν στην αλλοδαπή την ελληνική γλώσσα, καθώς επίσης και με την δεύτερη σκέψη σε σχέση με την αμοιβή τους, που αποκόπηκε πάντοτε με γνώμονα το κοινό συμφέρον και θα μας βρείτε σύμφωνους κοντά σας σε έναν επαναπροσδιορισμό του τρόπου διορισμού των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών, του τρόπου εκπαίδευσης που με πολύ ευχάριστο και ευήκοον ους άκουσα αυτά που μας εξαγγείλατε, με αφορμή την ερώτησή μου για την εκπαίδευση και την πιστοποίηση των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών, αλλά σε καμία περίπτωση, εκτιμούμε, ότι οι περικοπές που γίνονται στα πλαίσια σταθερότητας και ανάπτυξης και ενόψει του οικονομικού προβλήματος που αφορά στη χώρα μας, δεν πρέπει να έχουν σχέση με την παιδεία, ειδικά στο θέμα του απόδημου ελληνισμού και των ελληνόγλωσσων σχολείων.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Η κυρία Υπουργός Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κυρία Αννα Διαμαντοπούλου έχει το λόγο.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Η πολιτική μας, θα έλεγα ότι θα μπορούσε να συνοψιστεί στο δόγμα του ότι ούτε ένα ελληνόπουλο δεν πρέπει σε κάθε σημείο του πλανήτη, τη στιγμή που θέλει να μάθει ελληνικά να μην έχει τη δυνατότητα να μάθει. Γι’ αυτό και το θέμα της γλώσσας, είναι το κεντρικό στοιχείο, γύρω από το οποίο οργανώνεται αυτή η πολιτική. Πολύ περισσότερο, όταν , όπως είπα, ο στόχος είναι να προσελκύσουμε στην ελληνική γλώσσα και να δώσουμε τη δυνατότητα και σε άλλους.
Όμως, αγαπητή κυρία συνάδελφε, σ' αυτό το θέμα στο οποίο αναφερθήκατε, για το αν γίνονται περικοπές, όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς ανά τον κόσμο, τα στοιχεία που έχω είναι πάρα πολύ ενδιαφέροντα.
Το 2004, ήταν χίλιοι εξακόσιοι πενήντα εκπαιδευτικοί ανά τον κόσμο. Το 2008 ήταν χίλιοι εννιακόσιοι εξήντα πέντε, το 2009 σε ένα χρόνο, έγιναν δύο χιλιάδες τετρακόσιοι εκπαιδευτικοί. Σε ένα χρόνο 2008-2009 αυξήθηκαν κατά 20% οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί ανά τον κόσμο. Έχει ενδιαφέρον να δείτε και τα κριτήρια ή να δείτε τα προσόντα. Έχουμε, ας πούμε, αποσπασμένους καθηγητές αγγλικής φιλολογίας σε αγγλόφωνες γλώσσες ή γερμανικής φιλολογίας σε γερμανόφωνες γλώσσες. Όπως, υπάρχουν σχολεία με δέκα μαθητές και δέκα καθηγητές. Υπάρχει σχολείο στην Αφρική με οκτώ μαθητές και οκτώ καθηγητές. Υπάρχει για να είμαι πιο κοντά στη Γερμανία, στο Βερολίνο….
ΕΛΙΖΑ ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Το ίδιο με το Αμβούργο.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ωραία. Να σας πω, λοιπόν, ότι στο Αμβούργο έχουμε δέκα μαθητές και δέκα καθηγητές. Να σας πω ότι στην Κολωνία, έχουμε δεκαέξι μαθητές και δεκατέσσερις καθηγητές. Να σας πω ότι για πρώτη φορά είχαμε σωρηδόν καθηγητές οι οποίοι ασκούσαν διοικητικά καθήκοντα σε σχολεία του εξωτερικού. Αυτά, όλα, λοιπόν, κατεγράφησαν ένα ένα.
ΕΛΙΖΑ ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Με συγχωρείτε να σας ρωτήσω κάτι;
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Παρακαλώ, ρωτήστε με.
ΕΛΙΖΑ ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Αυτό δικαιολογεί μη αποσπάσεις για το 2010 – 2011;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Δεν ακούγεσθε κυρία Βόζεμπεργκ.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Φυσικά δικαιολογεί όταν έχουμε 20% αύξηση του συνολικού αριθμού σε ένα χρόνο, εσείς εκτιμάτε ότι πρέπει να στείλουμε και άλλους φέτος;
ΕΛΙΖΑ ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Περικόψατε, χωρίς αξιολόγηση.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κυρία Βόζεμπεργκ, επειδή μιλούμε για την ανάγκη να οργανώσουμε με τον καλύτερο τρόπο τις δαπάνες για την παιδεία, δεν λέμε να κόψουμε, καθόλου να μην κόψουμε δαπάνες, αλλά όταν έχουμε απόσπαση ενός εκπαιδευτικού στο εξωτερικό, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει το κόστος του μισθού του, του επιμισθίου του επί δύο και του αναπληρωτή στη χώρα, δηλαδή επί τρία.
Πρέπει, λοιπόν, ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η αναδιοργάνωση και η υπηρεσία των εκπαιδευτικών να είναι ανάλογη με τα παιδιά, ανάλογη με τα μαθήματα, ανάλογη με τις ανάγκες. Δεν είναι αυτή η διαδικασία των εκπαιδευτικών όπως την αντιμετωπίσατε κυρία Βόζεμπεργκ, το να αυξάνετε 20% σε ένα χρόνο προεκλογικό, χωρίς κανένα κριτήριο να αυξάνετε τον αριθμό των εκπαιδευτικών.
Επομένως, με απόλυτο σεβασμό στο έργο των ανθρώπων, αυτών που δουλεύουν και δουλεύουν, κυρίως την ελληνική γλώσσα στα πέρατα του κόσμου επαναλαμβάνω ότι στόχος μας είναι ούτε ένα παιδί να μη βρεθεί στη θέση να μην έχει πρόσβαση στην ελληνική γλώσσα. Αλλά την ίδια στιγμή θα υπάρξει όλη εκείνη η σωστή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, ώστε να χρησιμοποιήσουμε τους ανθρώπινους πόρους και τους πόρους που έχουμε ως χώρα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Σάββατο 29 Μαΐου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου