Ο ΚΑΙΡΟΣ ΣΤΟ ΧΑΡΤΟΥΜ

Πέμπτη 15 Απριλίου 2010

Παρελθόν η βάση του δέκα

Τέσσερα χρόνια μετά τη θέσπιση του βαθμολογικού περιορισμού για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που αποφασίστηκε χωρίς να έχει αλλάξει προηγουμένως η διαδικασία των εξετάσεων και άφησε εκτός ΑΕΙ-ΤΕΙ περισσότερους από 60.000 νέους και οδήγησε σε μαρασμό δεκάδες τμήματα ΤΕΙ της περιφέρειας, η πολυσυζητημένη βάση του δέκα καταργείται.
Η πολυσυζητημένη βάση του δέκα καταργείται τέσσερα χρόνια μετά τη θέσπιση του βαθμολογικού περιορισμού για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Εκτιμάται ότι η απόφαση αυτή θα ωφελήσει περίπου 15.000 υποψηφίους που θα μπορέσουν να εισαχθούν εφέτος κυρίως σε περιφερειακά ΤΕΙ, αντί να απευθυνθούν σε κολέγια, εργαστήρια ελευθέρων σπουδών και στο εξωτερικό. Την απόφαση για την κατάργηση της βάσης από εφέτος- και όχι την αντικατάστασή της από άλλον βαθμολογικό περιορισμό όπως είχε προταθεί- έλαβε σύμφωνα με πληροφορίες ο Πρωθυπουργός κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, κατόπιν σχετικής εισήγησης της κ. Αννας Διαμαντοπούλου. Παρά το γεγονός ότι η απόφαση αυτή θα οδηγήσει και πάλι στο φαινόμενο να εισάγονται σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ υποψήφιοι με βαθμούς 2 και 3 με άριστα το 20, όπως συνέβαινε πριν από τη θέσπιση της βάσης τουλάχιστον μέχρι να αλλάξει το σημερινό σύστημα εισαγωγής, η κυβέρνηση εκτίμησε ότι αυτό είναι προτιμότερο από τη συντήρηση μιας κατάστασης που μόνο προβλήματα προξενούσε. Αλλωστε, όπως τόνισε η κ. Διαμαντοπούλου, εκτός του γεγονότος ότι το ΠΑΣΟΚ είχε δεσμευθεί για την κατάργησή της, η βάση του δέκα αντιβαίνει στην παιδαγωγική λογική των Πανελλαδικών Εξετάσεων όπως γίνονται σήμερα, με όλους τους μαθητές να εξετάζονται στα ίδια μαθήματα, ανεξάρτητα από την προσωπική τους επιλογή σπουδών. «Δεν έχουμε καμιά ένδειξη ότι τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ έχουν σήμερα καλύτερους φοιτητές από αυτούς που είχαν μέχρι το 2006. Αντίθετα, έχουμε τμήματα με καθηγητές και προσωπικό χωρίς αντικείμενο εργασίας και υποδομές που υπολειτουργούν, όταν μάλιστα δεκάδες χιλιάδες νέοι λόγω του συγκεκριμένου συστήματος προσφεύγουν σε κολέγια αλλά και σε κάθε είδους ιδρύματα χωρών όλου του κόσμου», είπε χαρακτηριστικά η υπουργός Παιδείας.
Εκτός από το ζήτημα της βάσης στο πολυνομοσχέδιο που παρουσίασε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο η κ. Διαμαντοπούλου περιλαμβάνονται διατάξεις που αλλάζουν τα πάντα στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών. Η ΟΛΜΕ, που συζήτησε χθες ακόμη και το ενδεχόμενο απεργίας μέσα στις εξετάσεις προκειμένου να εκδηλώσει την αντίθεσή της στο νομοσχέδιο αλλά και για οικονομικά αιτήματα, είναι αρνητική στις αλλαγές. Αύριο Πέμπτη δάσκαλοι και καθηγητές θα συναντηθούν με την υπουργό Παιδείας για ενημέρωση (οργανώνουν μάλιστα συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο υπουργείο και για τον λόγο αυτό η ΟΛΜΕ κήρυξε τρίωρη στάση εργασίας).
Καθιερώνεται Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης ως αναγκαία προϋπόθεση για την είσοδο στην εκπαίδευση.
Οι εκπαιδευτικοί που θα προσλαμβάνονται από το σχολικό έτος 2012- 2013 σε όλα τα σχολεία θα είναι αποκλειστικά και μόνον επιτυχόντες σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Οι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ για εκπαιδευτικούς θα αναμορφωθούν, θα διεξάγονται ανά διετία και θα είναι ανοικτοί (δηλαδή δεν θα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός θέσεων). Ειδικό βάρος θα δίδεται στην παιδαγωγική και τη γενική παιδεία. Οι υποψήφιοι που συγκεντρώνουν τη βαθμολογική βάση στους εκάστοτε διαγωνισμούς, ή σε δύο προηγούμενους, θα εντάσσονται σε ενιαίο πίνακα υποψηφίων για διορισμό ή πρόσληψη.
Οι πίνακες προϋπηρεσίας κλείνουν οριστικά στις 30 Ιουνίου 2010. Ακολουθεί μεταβατική διετής περίοδος, η οποία κατοχυρώνει τα ώριμα δικαιώματα. Ο διορισμός εκπαιδευτικών θα γίνει με αναλογία 60%- 40% τα σχολικά έτη 2010-11 και 2011-12. Στη συνέχεια, εφόσον οι συμμετέχοντες στους κλειδωμένους πίνακες δεν έχουν διοριστεί και διαθέτουν εμπειρία άνω των 24 μηνών, εντάσσονται στους πίνακες επιτυχόντων ΑΣΕΠ με μέσο όρο βαθμολογίας 50-54, δηλαδή πριμοδοτούνται με χαμηλότερη βάση στους δύο προσεχείς διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Από τους πίνακες επιτυχόντων του ΑΣΕΠ θα γίνεται και κάθε πρόσληψη για αναπλήρωση ή κάλυψη κενών.
Θεσπίζεται για πρώτη φορά ελάχιστος χρόνος παραμονής των εκπαιδευτικών στον τόπο πρώτου διορισμού και είναι τρία έτη. Εισάγεται ο θεσμός του δόκιμου εκπαιδευτικού. Ο νεοδιόριστος θα παραμένει επί δύο έτη ως δόκιμος. Καθιερώνεται ο θεσμός του μέντορα του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού. Μετά τη δοκιμαστική περίοδο, τριμελής επιτροπή θα εισηγείται την παραμονή στην εκπαίδευση ή τη μετάταξή του δόκιμου στη διοίκηση. Η αξιολόγηση θα γίνεται από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον μέντορα και τον σχολικό σύμβουλο.
Θεσπίζεται ενιαία ηλεκτρονική διαδικασία προσδιορισμού κενών οργανικών θέσεων και λειτουργικών αναγκών σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Μέχρι τώρα αυτά γίνονταν χειρόγραφα.
Ο θεσμός του ωρομίσθιου εκπαιδευτικού περιορίζεται σημαντικά και διατηρείται μόνο για τις εξαιρετικές περιπτώσεις που αντικειμενικοί λόγοι δεν επιτρέπουν την πρόσληψη αναπληρωτή. Εάν το σύνολο των απαιτούμενων ωρών διδασκαλίας, σε ένα ή περισσότερα σχολεία, είναι λιγότερο από 16 ώρες εισάγεται ο θεσμός του αναπληρωτή με μειωμένο ωράριο (οι εκπαιδευτικοί έχουν όλα τα δικαιώματα του αναπληρωτή). Η επιλογή αυτή γίνεται με την προϋπόθεση ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί καλύπτουν το ωράριό τους και έχει εξαντληθεί κάθε δυνατότητα ανάθεσης εκπαιδευτικού έργου σε όλους τους υπεράριθμους εκπαιδευτικούς καθώς και η δυνατότητα των πέντε ωρών υπερωρίας των μόνιμων εκπαιδευτικών.
Για τις περιπτώσεις που δεν καλύπτεται το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών αλλά και για να αξιοποιούνται τα επιπλέον προσόντα και οι άλλες σπουδές των διδασκόντων εφαρμόζονται οι διαδικασίες της δεύτερης ανάθεσης και καθιερώνεται η δεύτερη ειδικότητα του εκπαιδευτικού.
Καμία μετάθεση ή απόσπαση δεν θα γίνεται αν αφήνει κενό που δεν αναπληρώνεται. Η ηλεκτρονική καταγραφή τους θα επιτρέπει την πλήρη διαφάνεια και προσβασιμότητα στο Διαδίκτυο. Οσοι αποσπώνται σε σχολεία, υπηρεσίες ή φορείς λαμβάνουν τις μονάδες μετάθεσης της σχολικής μονάδας όπου υπηρετούν ή της πλησιέστερης στην υπηρεσία ή στον φορέα απόσπασης σχολικής μονάδας. Ειδικά και μόνο οι αποσπώμενοι στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας, στα γραφεία των Περιφερειακών Διευθύνσεων, των Διευθύνσεων και Γραφείων Εκπαίδευσης θα λαμβάνουν τα μόρια της πλησιέστερης σχολικής μονάδας συν δύο μονάδες μετάθεσης.
Ο ορισμός των μελών των Συμβουλίων Επιλογής Στελεχών γίνεται υπερκομματικά μέσω της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Καθιερώνεται πιστοποιητικό διοικητικής ή καθοδηγητικής επάρκειας, ύστερα από επιμόρφωση και εξετάσεις για την επιλογή στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.
Προκειμένου να μην ανατραπούν ουσιαστικά τα επιστημονικά και διοικητικά χαρακτηριστικά των υποψηφίων μειώνεται το ποσοστό μοριοδότησης της συνέντευξης. Η διαφάνεια της διαδικασίας της συνέντευξης κατοχυρώνεται με μαγνητοφώνηση. Ταυτόχρονα καθιερώνεται η υποχρέωση των μελών του Συμβουλίου για ξεχωριστή και πλήρως αιτιολογημένη βαθμολογία για κάθε παράμετρο.
Θεσπίζεται διαδικασία διοικητικής και παιδαγωγικής- διδακτικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Ετήσια έκθεση δημοσιεύεται στο Διαδίκτυο. Ετήσια λογοδοσία στη σχολική κοινότητα και τους γονείς. Στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς συντάσσεται έκθεση αξιολόγησης, κατά την οποία αξιολογούνται η απόδοση της σχολικής μονάδας στο σύνολό της, το κατά πόσο επιτεύχθηκαν οι στόχοι που είχαν τεθεί και η εκτίμηση των επιτυχιών, των αδυναμιών και των προβλημάτων που αντιμετωπίστηκαν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, ενώ γίνεται κατάθεση προτάσεων βελτίωσης για την επόμενη σχολική χρονιά
Αξιλόγηση από το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης
Στα κολέγια που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού θα χορηγηθούν, κατόπιν ελέγχων, νέες άδειες λειτουργίας ενώ θα θεσπιστεί και νέο θεσμικό πλαίσιο- στο πλαίσιο της κοινοτικής νομιμότητας.
Στόχος του νέου θεσμικού πλαισίου είναι από τη μια πλευρά η κατοχύρωση της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών και ελεύθερης εγκατάστασης που ζητά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από την άλλη η ενίσχυση του εθνικού ελέγχου στην πιστοποίηση των μεταλυκειακών αυτών ιδρυμάτων, ώστε η λειτουργία τους να ισορροπεί μεταξύ των κοινοτικών και εθνικών- συνταγματικών επιταγών.
Τους ελέγχους και την πιστοποίηση των κολεγίων θα αναλάβει το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης (ΕΚΕΠΙΣ), το οποίο θα τα αξιολογεί τόσο κατά τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας τους όσο και κατά το στάδιο της λειτουργίας τους.
Μετεγγραφές με... μέτρο
Μεταξύ των αλλαγών που αφορούν τα πανεπιστήμια είναι και το ζήτημα των μετεγγραφών, καθώς με τον τρόπο που γίνονται σήμερα προκαλούν υπερφόρτωση ορισμένων κεντρικών σχολών αιχμής και υπολειτουργία άλλων, περιφερειακών. Αποφασίστηκε λοιπόν η εξισορρόπηση της κατάστασης μέσω ομαδοποίησης ομοειδών τμημάτων σε κοντινά πανεπιστήμια, ώστε οι δικαιούμενοι μετεγγραφής να διαμοιράζονται σε περισσότερες σχολές. Οι μετεγγραφές θα γίνονται αναλογικά με τον αριθμό εισακτέων κάθε τμήματος, ενώ τα πιο υψηλόβαθμα τμήματα θα δέχονται και τους πιο υψηλόβαθμους από τους αιτούντες μετεγγραφή. Επίσης, στο πλαίσιο του λίφτινγκ του νόμου- πλαισίου για τη λειτουργία των ΑΕΙ, δημιουργείται ηλεκτρονικό σύστημα διανομής συγγραμμάτων ώστε από το επόμενο κιόλας έτος τα συγγράμματα να διανέμονται εγκαίρως, ενώ στο μέλλον θα προστεθούν και ηλεκτρονικά συγγράμματα. Ακόμα, μειώνονται από 30 σε 15 τα μέλη εκλεκτορικών σωμάτων για την εκλογή μελών ΔΕΠ και νομοθετείται τηλεδιάσκεψη στις συνεδριάσεις, με συμμετοχή ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού.
Συγχωνεύονται γυμνάσια - λύκεια
Εξοικονόμηση τουλάχιστον 1,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο εκτιμάται ότι θα προκύψει από τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις των εκκλησιαστικών γυμνασίων και λυκείων που προβλέπει το νομοσχέδιο. Σήμερα λειτουργούν 10 γυμνάσια και 17 λύκεια με 218 και 481 μαθητές αντίστοιχα με κόστος λειτουργίας ανά μαθητή 16.500 ευρώ, όταν ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ είναι 5.000 ευρώ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου